Keutamaan Ketaatan Isteri

Posted by Buletin Syariah Khamis, 9 April 2009, under | 0 ulasan |

Memilih antara kehendak suami dan kehendak ibubapa merupakan dilema yang sering dialami oleh kaum wanita yang telah berkahwin. Apakah sebenarnya pandangan Islam dalam perkara ini ?

Apabila seorang wanita telah berkahwin, maka suaminya lebih berhak terhadap dirinya daripada kedua ibubapanya. Memenuhi kehendak suami selama ia tidak bercanggah dengan syara' adalah lebih utama daripada kedua Ibubapanya. Berbeza dengan suami, baginya, ibubapa adalah lebih utama dari isterinya sendiri. Namun dalam pelaksanaan, suami isteri hendaklah bertolak ansur khususnya dalam perkara yang berkaitan hubungan sosial, walaupun hukum syara'nya jelas, suami mestilah ditaati, apabila berkalu pertembungan kepentingan yang melibatkan kepentinagn kedua-dua pihak, lihatlah kepada kemaslahatan kedua-dua pihak agar kehidupan keluarga sentiasa harmoni.


Hukum asal ini berdasarkan dalil-dalil berikut;

Firman Allah swt;

فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللهُ

“Maka wanita yang shalihah adalah wanita yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada dengan apa yang Allah telah memelihara mereka…” (An-Nisa’: 34)


Rasulullah saw bersabda;

الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَخَيْرُ مَتَاعِهَا الْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ، إِذَا نَظَرْتَ إِلَيْهَا سَرَّتْكَ، وَإِذَا أَمَرْتَهَا أَطَاعَتْكَ، وَإِذَا غِبْتَ عَنْهَا حَفِظَتْكَ فِي نَفْسِهَا وَمَالِكَ

“Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasannya adalah wanita yang solihah. Bila engkau memandangnya, ia menggembirakan (menyenangkan)mu. Bila engkau menyuruh, ia metaatimu. Dan bila engkau pergi, ia menjaga dirinya (untukmu) dan menjaga hartamu.”


Dalam Sohih Ibnu Abi Hatim dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah saw bersabda:


إِذَا صَلَتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَصَنَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا، دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شَاءَتْ

“Apabila seorang wanita mengerjakan sembahyang lima waktunya, mengerjakan puasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya dan mentaati suaminya, maka ia akan masuk surga dari pintu mana saja yang ia inginkan.”

Dalam Sunan Al-Tirmizi dari Ummu Salamah, ia berkata, Rasulullah saw bersabda:

أَيُّمَا امْرَأَةٍ مَاتَتْ وَزَوْجُهَا رَاضٍ عَنْهَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ

“Mana-mana isteri yang meninggal dunia dalam keadaan suaminya redha kepadanya nescaya ia akan masuk syurga.”


Dari Abu Hurairah dari Nabi saw, beliau bersabda:


لَوْ كُنْتُ آمِرًا لِأَحَدٍ أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا

“Seandainya aku boleh memerintahkan seseorang untuk sujud kepada orang lain nescaya aku akan memerintahkan seorang isteri untuk sujud kepada suaminya.”

Dalam Al-Musnad dari Anas ra bahwasanya Nabi saw bersabda:


لاَ يَصْلُحُ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، وَلَوْ صَلَحَ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا مِنْ عِظَمِ حَقِّهِ عَلَيْهَا، وَاَّلذِي نَفْسِيْ بِيَدِهِ لَوْ كَانَ مِنْ قَدَمِهِ إِلَى مَفْرَقِ رَأْسِهِ قَرْحَةً تَجْرِي بِالْقَيْحِ وَالصَّدِيْدِ، ثُمَّ اسْتَقْبَلَتْهُ فَلحسَتْهُ مَا أَدّّتْ حَقَّهُ

“Tidaklah layak bagi seorang manusia untuk sujud kepada manusia yang lain. Seandainya boleh bagi seseorang untuk sujud kepada seorang yang lain nescaya aku perintahkan isteri untuk sujud kepada suaminya disebabkan besarnya hak suaminya terhadapnya. Demi Zat yang jiwaku berada di tangannya, seandainya pada telapak kaki sampai belahan rambut suaminya ada kudis yang bernanah bercampur darah, kemudian si isteri menghadap suaminya lalu menjilat kudis tersebut niscaya ia belum sempurna menunaikan hak suaminya.

Dalam Al-Musnad dan Sunan Ibni Majah, dari Aisyah dari Nabi saw, beliau bersabda:


لَوْ أَمَرْتُ أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا، وَلَوْ أَنَّ رَجُلاً أَمَرَ امْرَأَتَهُ أَنْ تَنْقُلَ مِنْ جَبَلٍ أَحْمَرَ إِلَى جَبَلٍ أَسْوَدَ، وَمِنْ جَبَلٍ أَسْوَدَ إِلَى جَبَلٍ أَحْمَرَ لَكاَنَ لَهَا أَنْ تَفْعَلَ

Seandainya aku boleh memerintahkan seseorang untuk sujud kepada seorang yang lain nescaya aku akan memerintahkan isteri untuk sujud kepada suaminya. Seandainya seorang suami memerintahkan isterinya untuk pindah dari gunung merah menuju gunung hitam dan dari gunung hitam menuju gunung merah maka isteri harus melakukannya.


Demikian pula dalam Al-Musnad, Sunan Ibni Majah, dan Sohih Ibni Hibban dari Abdullah ibnu Abi Aufa ra, ia berkata:


لمَاَّ قَدِمَ مُعَاذٌ مِنَ الشَّام ِسَجَدَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ: مَا هذَا يَا مُعَاذُ؟ قَالَ: أَتَيْتُ الشَّامَ فَوَجَدْتُهُمْ يَسْجُدُوْنَ لِأَسَاقِفَتِهِمْ وَبَطَارِقَتِهِمْ، فَوَدِدْتُ فِي نَفْسِي أَنْ تَفْعَلَ ذَلِكَ بِكَ يَا رَسُوْلَ اللهِ .فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: لاَ تَفْعَلُوا ذَلِكَ، فَإِنِّي لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِغَيْرِ اللهِ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا، وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لاَ تُؤَدِّي الْمَرْأَةُ حَقَّ رَبِّهَا حَتَّى تُؤَدِّيَ حَقَّ زَوْجِهَا، وَلَوْ سَأََلَهَا نَفْسَهَا وَهِيَ عَلَى قَتَبٍ لَمْ تَمْنَعْهُ

Tatkala Mu’az tiba dari Syam, ia sujud kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka beliau menegur Mu’az, “Apa yang kau lakukan ini, wahai Mu’az?” Mu’az menjawab, “Aku pergi ke Syam, aku dapati mereka (penduduknya) sujud kepada pemimpin mereka. Maka aku ingin dalam hatiku untuk melakukannya kepadamu, wahai Rasulullah.” Rasulullah saw bersabda, “Jangan engkau lakukan hal itu, kerana sungguh andai aku boleh memerintahkan seseorang untuk sujud kepada selain Allah nescaya aku perintahkan isteri untuk sujud kepada suaminya. Demi Zat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, seorang isteri tidaklah menunaikan hak Tuhannya sehingga ia menunaikan hak suaminya. Seandainya suaminya meminta dirinya dalam keadaan ia berada di atas pelana maka ia tidak boleh menolaknya.”


Dari Thalaq bin Ali, ia berkata, Rasulullah saw bersabda:

أَيُّمَا رَجُلٍ دَعَا زَوْجَتَهُ لِحَاجَتِهِ فَلْتَأْتِهِ وَلَوْ كَانَتْ عَلَى التَّنُّوْرِ

“ Mana-mana suami yang memanggil isterinya untuk memenuhi hajatnya maka isteri wajib mendatanginya (memenuhi panggilannya) walaupun ia sedang memanggang roti di atas tungku api.”

Disediakan oleh: Muhidin

Currently have 0 Comments